Reviews
Jeden z klasycznych filtrów, niezbędny w fotografii krajobrazowej i minimalizujący odbicia
Nadal fotografuję krajobrazy lustrzanką cyfrową, a jednym z 5 filtrów, których najczęściej używam, jest filtr polaryzacyjny kołowy (CPL), ponieważ pomaga on odfiltrować rozproszone promienie światła, które powodują odblaski na wodzie, oknach i mokrych liściach oraz wypłukują normalny niebieski odcień nieba. Nie ma jednak wiele do powiedzenia na temat filtra — czy spełnia swoje zadanie? Tak. Czy dobrze spełnia swoje zadanie? Tak. Czy spełnia swoje zadanie na tyle dobrze, aby był wart swojej ceny? Zdecydowanie tak — sprzedaż jednej lub dwóch odbitek zrobionych tym filtrem pokryje koszt zakupu w postaci zysku. Czy ułatwia robienie zdjęć krajobrazowych, które się sprzedadzą? Umiejętności odgrywają w tym dużą rolę, ale ten filtr pomaga ograniczyć kilka źródeł odblasków, które (nie zawsze) mogą zepsuć zdjęcia krajobrazowe. Jest również dobry w namiotach oświetleniowych i innych sytuacjach, w których masz wiele silnych źródeł światła z różnych kierunków. To szkło wielowarstwowe, więc poświęcili sporo uwagi ograniczeniu ilości światła, które ten filtr może odbijać, i uczynieniu go praktycznie „naceluj i pstryknij” po zainstalowaniu na obiektywie, nawet jeśli nadal używasz zielonego pudełka (tryb w pełni automatyczny) w aparacie. To mój czwarty filtr CPL o różnych średnicach obiektywu; nigdy nie miałem tak świetnego lub tak złego filtra, żebym miał co do niego silne odczucia.
26.04.2023